Checkinout@work voor de Schoonmaak Sector
Automatiseer uw verplichte registraties met GeoFleet van GeoTracer
Sinds 26 december 2022 voorziet men een verplichte aanwezigheidsregistratie voor reinigingsactiviteiten van onroerende goederen in de schoonmaaksector.
De verplichte inwerkingtreding voor zowel aanmelden als afmelden wordt nu verplaatst van 1 Januari 2024 naar 1 april 2024. Tot 30 Juni 2024 wordt een overgangsperiode zonder sancties in acht genomen.
Maar wat houdt deze uitbreiding op de aanmeldingsplicht nu net in voor uw schoonmaakbedrijf?
De Programmawet van 2022 voorziet een uitgebreide en verplichte aanwezigheidsregistratie voor onderhouds- en/of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen. Zo zal in de toekomst de aankomst en het vertrek, alsook de rustpauzes op de arbeidsplaats elektronisch moeten worden geregistreerd bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) en zal de registratieplicht worden uitgebreid naar werkplaatsen (ongeacht de waarde) en naar alle natuurlijke personen, ongeacht hun status die aanwezig zijn op een arbeidsplaats waar onderhouds- en of reinigingswerken worden uitgevoerd.
De verplichting geld niet voor:
- Eigen schoonmaakpersoneel voor overheidslokalen of particulieren
- De natuurlijke persoon die poetswerken uitvoert voor privé doeleinden
- Dienstencheque-bedrijven
Wetgeving rond Checkinout@work
Hoe?
De aanwezigheid zal moeten worden geregistreerd door middel van een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem of een andere registratiewijze.
- Een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem
Het elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem moet bestaan uit:
- databank waarin de gegevens over de aanwezigheidsregistratie worden ingevoerd.
- registratieapparaat / prikklok
- registratiemiddel. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een badge.
- Andere automatische registratiewijze
De RSZ zelf zal een beveiligde elektronische applicatie op de portaalsite van de sociale zekerheid ter beschikking stellen van de personen voor wie de inschrijvingsplicht geldt. In dat kader wordt een nieuwe applicatie ontwikkeld, namelijk “Checkinandoutatwork”.
Welke gegevens moeten geregistreerd worden?
Het registratiesysteem moet volgende gegevens registreren:
- de identificatiegegevens van de natuurlijke persoon
- het adres of de geografische omschrijving van de arbeidsplaats
- hoedanigheid werknemer
- de identificatiegegevens van de werkgever
- datum - uren van vertrek en aankomst op de arbeidsplaats evenals de datum en alle begin- en einduren van rustpauzes op de arbeidsplaats
Verplichtingen van aannemers en onderaannemers
- hij moet het registratieapparaat gebruiken voor de registratie van zijn werknemers of de zelfstandigen op wie hij een beroep doet;
- En hij moet het registratieapparaat ter beschikking stellen van elke onderaannemer op wie hij een beroep, tenzij dat zij overeenkomen om beroep te doen op een andere gelijkwaardige registratiewijze.
- Hij moet ervoor zorgen dat elke natuurlijke persoon die in zijn opdracht activiteiten verricht, het begin en het einde van zijn activiteiten op de arbeidsplaats evenals de rustpauzes registreert op het ogenblik dat deze activiteiten beginnen en dat ze eindigen;
- Hij is verantwoordelijk voor de aflevering van het registratiemiddel aan zijn werknemers, dat compatibel is met het op de arbeidsplaats gebruikte registratieapparaat;
- Indien hij beroep doet op een zelfstandige, moet hij zich ervan vergewissen dat deze zelfstandige in het bezit is van een registratiemiddel dat compatibel is met het registratieapparaat op de arbeidsplaats.
Sancties?
Afhankelijk van de overtreding gesanctioneerd met een sanctie van niveau 1 of niveau 3 (dit is een administratieve geldboete van 400 tot 4.000 euro of een strafrechtelijke geldboete van 800 tot 8.000 euro
De meerwaarde van de GeoTracer checkinout@work oplossing.
Bij GeoTracer begrijpen we de uitdagingen van schoonmaakbedrijven maar al te goed. We staan dan ook gekend om steeds innovatieve track & trace oplossingen voorde schoonmaaksector te bieden. Schoonmaakbedrijven kloppen bij GeoTracer aan omdat ze een allesomvattende oplossing wensen, waarbij de focus op het registreren van de juiste werktijden essentieel is. Wanneer dure boetes kunnen voorkomen worden is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Daarom ontwikkelden we de Checkinout@work oplossing. Dit is een allesomvattend systeem dat niet alleen de juiste aan en afmeldtijden registreert maar u tevens een handige rapportage biedt waar u zowel in real time als achteraf de registraties kunt bekijken. Door onze koppeling met het systeem van de overheid hoeft u zelf geen administratie meer te doen.
Maak een afspraak met onze specialist en ontdek hoe GeoTracer ook u kan helpen!
Wij realiseren ons dat elk schoonmaakbedrijf een andere werking kan hebben. Medewerkers met een bedrijfsvoertuig of medewerkers die met eigen vervoer of het openbaar vervoer naar de locatie moeten gaan waar de activiteiten uitgevoerd worden. Onze specicialist legt u graag onze oplossingen uit tijdens een persoonlijk gesprek. Iedere bedrijf is immers anders. Maak snel een afspraak via onderstaande buttons.